تبلیغات

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و 8 نکته که باید بدانید

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) فرایند سیستماتیک افزایش درصد بازدیدکنندگان سایت است که اقدامات مطلوبی را در بر می‌گیرد. در واقع به فرآیندی که باعث افزایش درصد نرخ تبدیل در قسمت‌های مختلف سایت شود بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) می‌گویند.

تبدیل در بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

تبدیل اصطلاح عمومی‌برای بازدیدکننده است که هدف سایت را کامل می‌کند. اهداف در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد. اگر از سایت خود برای فروش محصولات استفاده می‌کنید‌، هدف اصلی معروف به macro (تبدیل کلان) این است که کاربر خرید کند.

تبدیل های کوچکتری وجود دارد که ممکن است قبل از اینکه کاربر تبدیل ماکرو را انجام دهد، آن‌ها را نیز دنبال کند.به عنوان مثال ثبت نام در سایت، به آن میکرو تبدیل گفته می‌شود. اگر ما قصد فروش خوب و بهینه سازی نرخ تبدیل را داریم، پس باید قصد تقویت هردو را داشته باشیم.

نمونه هایی از تبدیل های ماکرو (کلان)

خرید یک محصول از سایت

درخواست قیمت

مشترک شدن در یک سرویس

نمونه هایی از تبدیل های میکرو (کوچک)

ثبت نام در لیست های ایمیل

ایجاد یک حساب کاربری

افزودن محصولی به سبد خرید

بهینه سازی نرخ تبدیل و بهینه سازی سایت!

بهینه سازی نرخ تبدیل یا به عبارتی (Conversion Rate Optimization) را میتوان این‌گونه تعریف که تعداد دفعاتی است که کاربر هدفی را تقسیم بر ترافیک سایت شما می‌کند.

اگر یک کاربر می‌تواند در هر بازدید تبدیل کند (مانند خرید یک محصول)‌، تعداد تبدیل ها را بر تعداد بازدید تقسیم کنید (تعداد دفعات بدون بازخورد کاربر به سایت شما).

اگر 100 نفر از صفحه شما بازدید کنند و 10 نفر از آنها محصولی هم بخرند‌، نرخ تبدیل شما 10٪ است. نرخ تبدیل عددی است که می‌توان در Google Analytics پیدا کرد.

Convertion rating optimization

CRO در مقابل SEO

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو‌، فرآیند افزایش رتبه سایت شما در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو است. هنگامی‌که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار می‌گیرد‌، افراد بیشتری می‌توانند تجارت شما را پیدا کنند‌، از سایت شما بازدید کنند و در نهایت خرید کنند.

Conversion Rate Optimization فرآیند آزمایش مداوم عناصر سایت برای بدست آوردن تبدیل‌، هدایت و فروش بیشتر برای کسب و کار شما است. داشتن بهترین نرخ تبدیل به این بستگی دارد که کجا ، چه چیزی و برای چه کسی باید بهینه شود.

در حالی که SEO بر افزایش بازدید به سایت شما متمرکز است‌، CRO قصد دارد با تشویق افراد بیشتر به اقدام‌، اعم از ثبت نام در خبرنامه‌، پر کردن فرم تماس یا خرید‌، این میزان بازدید را تغییر دهد.

اما آنها باید همیشه با هم کار کنند. در صورتی که مردم اغلب بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و CRO را به عنوان دو استراتژی کاملاً مجزا در نظر می‌گیرند.

شاید تعجب کنید که SEO و CRO چقدر با هم تداخل دارند و اینکه چگونه آنها برای دستیابی به نتایج با هم کار می‌کنند. در سال 2020 و فراتر از آن سئو و CRO باید دست به دست هم دهند.

چگونه SEO و CRO با هم همکاری می‌کنند تا رتبه بندی و تبدیل را ایجاد کنند

همانطور که در بالا ذکر شد‌، SEO به سایت شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجو رتبه بندی کند. بنابراین می‌توانید بازدید بیشتری از سایت خود داشته باشید. سایت هایی که رتبه بندی نمی‌کنند‌، درآمد و درآمد کسب نمی‌کنند.

شاید CRO به آن صورت در رتبه بندی سایت تاثیر نگذارد، اما اگر هدف شما فقط رتبه بندی است‌ سخت در اشتباه هستید. هر عنصر سایت شما باید به پاسخ گویی به سوالات جستجوگران کمک کند و آنها را به مشتری شدن نزدیک کند.

8 نکته برای بهینه سازی نرخ تبدیل

بازدید از سایت شما عالی است‌، اما همه چیز نیست. در نهایت‌، اگر نتوانید کلیک ها را به تبدیل تبدیل کنید‌، تجارت شما رشد نخواهد کرد. البته گفتن این کار آسانتر از انجام است. اگر در تلاش برای افزایش نرخ تبدیل خود هستید‌، در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

1. نقاط نامناسب را در روند کار خود پیدا کنید

اولین نکته برای بهینه سازی نرخ تبدیل اسن است که شما خود را جای مشتری تصور کنید و به دنبال نقاط دارای اشکال در سایت خود باشید. با استفاده از نقشه حرارتی ببینید کاربران کجا روی صفحه فرود شما کلیک می‌کنند و چه قسمت هایی با استقبال بیشتری از سوی آن‌ها مواجه شده است.

علاوه بر این‌، می‌توانید از نقشه های اسکرول استفاده کنید تا ببینید مردم در حال جستجوی سایت شما هستند. هنگامی‌که رفتار کاربر را درک کردید‌، می‌توانید با طرح ها‌، CTA‌، محتوا و موارد دیگر آزمایش کنید.

2. از تصاویر و فیلم های با کیفیت بالا استفاده کنید

هنگام خرید آنلاین کالا‌، کاربران نمی‌توانند محصول را لمس کنند یا آن را امتحان کنند. تنها راه آن ها برای گرفتن ایده بهتر از شکل ظاهری محصول از طریق تصاویر است.

استفاده از تصاویر و فیلم های با کیفیت بالا می‌تواند به شما در جلب توجه کاربران کمک کند، که یکی از نکات مهم نرخ تبدیل و بهینه سازیِ آن است. اطمینان حاصل کنید که چندین تصویر و فیلم را در سایت خود بارگذاری کرده اید تا محصول خود را به خوبی به نمایش بگذارد.

این نوع رسانه ها می‌توانند تا حد زیادی کاربران را با محصول شما آشنا کنند و بر تصمیمات خرید آنها تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال دیجی کالا در تصویر پایین:

بهینه سازی نرخ تبدیل

3. توضیحات دقیق محصول را بنویسید

این یک روش عالی برای بیان آنچه که کاربران می‌توانند از محصول شما انتظار داشته باشند است. هنگام نوشتن توضیحات محصول خود‌،سعی کنید مختصر و مفید آن را انجام دهید شما می‌خواهید تا جایی که بهینه سازی نرخ تبدیل را به درستی انجام دهید.

همچنین به خاطر داشته باشید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و همیشه خود را به جای کاربر قرار دهید. توضیحات محصول خود را به گونه ای بنویسید که بتوانید سوالات احتمالی آن‌ها را پوشش دهید.

4. نمایش نظرات مشتری

بررسی ها می‌تواند راهی عالی برای ارائه مدرک اجتماعی به مشتریان شما باشد. برای دستیابی به یک دیدگاه بی طرفانه‌، کاربران برای ارزیابی اینکه کالایی ارزش خرید دارد‌، به بررسی ها اعتماد می‌کنند.

برای جلب اعتماد مخاطبان هدف‌، بررسی ها بسیار مهم هستند. وقتی در حال طراحی صفحه محصول هستید‌، مطمئن شوید که بخشی را برای بررسی مشتری اضافه می‌کنید. ضمن اینکه باید بصورت برجسته نمایش داده شود تا کاربران بتوانند به راحتی این بخش را پیدا کنند.

5. روند پرداخت خود را ساده کنید

اگر می‌خواهید بهینه سازی نرخ تبدیل انجام دهید، باید مطمئن شوید که روند خرید تا حد ممکن روان است. اگر مراحل پرداخت کمی سخت باشد و مراحل زیادی داشته و یا گیج کننده باشد‌، کاربران ممکن است خسته شده و علاقه خود را از دست بدهند.

برای مبتدیان‌، اطمینان حاصل کنید که فقط درخواست می‌کنید کاربران اطلاعات کاملاً لازم را پر کنند. جزئیات مانند نام‌، آدرس‌، آدرس ایمیل و اطلاعات پرداخت می‌تواند کافی باشد.

برای ساده سازی فرآیند پیمایش‌، می‌توانید تعداد کل صفحات وب را که کاربران برای فرآیند پرداخت باید از طریق آن استفاده کنند‌، کاهش دهید. به هر حال بحث مالی و پرداخت هزینه از اصلی ترین شاخصه ها هنگام خرید است و شما با این کار CRO را در قسمت مهمی اعمال کردید.

6. از طریق ایمیل با آن‌ها در ارتباط باشید

هنگامی‌که کاربر محصولی را انتخاب کرد و قصد خرید آن را هم داشت، ممکن است در تکمیل اطلاعات خود به صورت فراموشی شده و به امید رسیدن محصول  منتظر باشد. همانطور که گفتیم هدف از بهینه سازی نرخ تبدیل علاوه بر فروش بیشتر محصولات خودمان، جلب رضایت بازدیدکنندگان و مشتری ها نیز هست.

در چنین شرایطی شما می‌توانید از طریق ایمیل یا شماره تلقنی که از کاربر برای ثیت نام در سایت خود گرفته اید، به او پیام دهید و خواستار تکمیل اطلاعاتش باشید. در چنین شرایطی قطعا کاربر از این پیگیری شما استقبال خواهد کرد و این مسئله تاثیر زیادی در نرخ تبدیل خواهد داشت.

نرخ تبدیل چیست

7. چندین گزینه برای پرداخت ارائه دهید

روش های پرداختی که در سایت شما موجود است می‌تواند عاملی مهم باشد که ممکن است بر تبدیلات تأثیر بگذارد. به عنوان مثال‌، بگویید شما فقط به کاربران اجازه پرداخت از طریق کارت اعتباری را می‌دهید. اگر آن را نداشته باشند، حتی اگر بخواهند نمی‌توانند محصول را بخرند.

به همین دلیل برای بهینه سازی نرخ تبدیل ایده خوبی است که چندین گزینه برای پرداخت ارائه دهید. در اینجا برخی از گزینه های پرداختی که می‌توانید ارائه دهید وجود دارد :

پرداخت نقدی هنگام تحویل

پرداخت آنلاین از طریق درگاه های الکترونیکی

استفاده از بن خرید

8. سایت خود را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه کنید

یکی از بزرگترین روندهای فن آوری تجارت الکترونیکی تغییر جهت به سمت دستگاه های تلفن همراه است. مردم از تلفن های خود برای خرید استفاده می‌کنند. اگر سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد‌، ممکن است نتوانید با چنین کاربرانی ارتباط برقرار کنید.

با اطمینان از اینکه سایت شما از طریق تلفن همراه پاسخگو است شروع کنید و مطمئن باششید تاثیر بسزایی در بهینه سازی نرخ تبدیل خواهد داشت، برخی از کاربران ممکن است از تبلت استفاده کنند‌، در حالی که برخی دیگر در تلفن های هوشمند آنها هستند.

صرف نظر از اندازه صفحه نمایش‌، سایت شما باید به اندازه کافی پاسخگو باشد تا بتواند در صفحه نمایشِ آن ها جا بیفتد.

چگونگی بهینه سازی نرخ تبدیل

آماده هستید که بازدید کنندگان سایت خود را به مشتری تبدیل کنید؟

برای تبدیل ترافیک خود به درآمد‌، باید روی نرخ تبدیل و بهینه سازی آن کار کنید. وقتی نوبت به تبدیل می‌شود‌، حتی جزئیات جزئی مانند قرار دادن CTA یا چند عبارت در توضیحات شما می‌تواند تا حد زیادی سایت شما را تغیر دهد.

در آخر

نتیجه گرفتیم که بهینه سازی نرخ تبدیل از نکات بسیار کلیدی و تاثیرگذار  برای سایتی که قصد راه اندازی اش را داریم است. اما باید بدانیم افزایش نرخ تبدیل شما یک شبه اتفاق نمی‌افتد. برای دیدن نتایج قابل توجه باید با تلاش خود را دوچندان کنید.

منبع :

supermetrics

گزارش تخلف

کلیه مطالب سایت توسط ربات از خبرگزاری های معتبر و سایتهای فارسی زبان به همراه لینک منبع باز نشر می شود و سایت ما هیچ مسئولیتی نسبت به آنها ندارد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را از طریق لینک گزارش تخلف در قسمت پایین به ما اطلاع دهید تا رسیدگی شود.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار