تبلیغات

پیج رنک (PageRank) چیست و جایگاه آن در سئو

اگر فکر می‌کنید پیج رنک در گذشته کاربردی داشته و اکنون منسوخ شده است، اشتباه می‌کنید، زیرا هنوز هم جنبه حیاتی رتبه بندی در Google است.و همچنان برای رتبه بندی صفحات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگامی‌که گوگل در سال 1998 راه اندازی شد، آن‌ها مکانیزمی‌برای رتبه بندی صفحات وب ارائه دادند که کاملاً متفاوت از نحوه کار موتورهای جستجو در آن زمان بود.

تا آن زمان، بیشتر موتورهای جستجو به طور انحصاری به محتوا و داده‌های متا متکی بودند تا تعیین کنند که آیا یک صفحه وب برای یک عبارت جستجو شده توسط کاربر مرتبط است یا خیر.

چنین رویکردی به راحتی دستکاری شد، و منجر به نتایج جستجوی بسیار ضعیفی شد. به طور مثال صفحات دارای بالاترین رده، اغلب محتواهایی بودند  پر از کلمه کلیدی و اغلب بی ارتباط با موضوع جستجو شده توسط کاربر نیز بودند.

اما گوگل با معرفی پیج رنک به عنوان عامل اصلی رتبه بندی، اوضاع را کاملاً عوض کرد. البته محتوا هنوز برای گوگل مهم بود، اما گوگل به جای اینکه فقط ببیند کدام صفحه وب دارای کلمه کلیدی بیشتر است، به چگونگی پیوند صفحات وب با یکدیگر پی می‌برد تا تعیین کند کدام صفحه باید رتبه اول را داشته باشد.

چگونگی پیدایش پیج رنک و تاریخچه ی آن

جالب است بدانید که مفهوم PageRank به شدت از فناوری مشابهی ساخته شده بود که دو سال قبل توسط رابین لی توسعه یافت و بعداً موتور جستجوگر Baidu را نیز تاسیس کرد.

PageRank سیستمی‌است که در سال 1998 توسط بنیانگذاران گوگل لری پیج و سرگئی برین ایجاد شد و برای ارزیابی کیفیت و کمیت پیوندهای یک صفحه طراحی شده است.

سپس در سال 2000، بنیانگذار گوگل برای این کار سخت تلاش کرد و حق ثبت اختراع گرفت،. نام آن برگرفته از بنیانگذار گوگل، لری پیج است. همراه با عوامل دیگر، امتیاز موقعیت صفحات را در رتبه بندی موتور جستجو تعیین می‌کند. برای ارزیابی اهمیت و کیفیت صفحات وب منتشر شد.

نگاهی اجمالی به Page Rank از ابتدا تا کنون

2000 – گوگل نوار ابزار خود را با متر Page Rank در مقیاس 1 تا 10 منتشر کرد.

2005 – Google با یاهو و MSN همکاری می‌کند تا برچسب nofollow را برای مبارزه با هرزنامه نظرات معرفی کند (ما در بخش بعدی اطلاعات بیشتری در مورد آن خواهیم گرفت).

2009 –  گوگل ویژگی توزیع پیج رنک را از Webmaster Tools خود حذف کرد.

2013 – در ماه نوامبر ، آخرین به روزرسانی شناخته شده PageRank قابل مشاهده انجام شد.

2014 – مت کاتس یکی از اعضای گوگل  می‌گوید که به روزرسانی دیگر PageRank نمی‌آید.

2016 – گوگل به طور رسمی‌نوار ابزار را برای استفاده عمومی‌غیرفعال کرد.

چرا پیج رنک برای سئو اهمیت دارد؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای بالا رفتن رنک پیج، بک لینک‌ها هستن. اما استفاده از بک لینک قوانین بسیار سختی نیز دارد. شاید تاکنون چنین فکر می‌کردید که بک لینک یا لینک سازی کار ساده ای باشد اما هرگز این چنین نخواهد بود.

بک لینک‌ها می‌توانند اقتدار دامنه شما را تقویت یا خراب کنند،  که این بر نمره پیج رنک شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین، روش‌هایی مانند ایجاد لینک باید بخشی از استراتژی سئوی شما باشد.

البته لینک داخلی هم می‌تواند  PageRank و SEO شما را تقویت کند، بنابراین از مراجعه به پست‌های خود، به ویژه محتوای سنگ بنای خود غافل نشوید. علاوه بر این، این راه به Google ایده ای از ساختار وب سایت شما می‌دهد تا بتواند ارتباط آن‌ها، روابط بین صفحات و سهولت استفاده را ارزیابی کند.

در آخر، مراقب باشید که بیش از حد از لینک‌ها استفاده نکنید. الگوریتم Google ممکن است لینک سازی زیاد را به عنوان هرزنامه تفسیر کند و در نتیجه وب سایت شما را جریمه کند.

درعوض، اطمینان حاصل کنید که از یک استراتژی ایجاد پیوند اخلاقی پیروی کنید و تمرکز کنید برروی کیفیت و نه کمیت. ایجاد پیوند زمان بر است. اگر پیوندی خارج از موضوع باشد یا به پست شما ربطی نداشته باشد، گوگل تشخیص خواهد داد.

ضمن این که نباید درباره آن وسواس بیش از حد داشته باشید، اما بخاطر داشته باشید که ساختار پیوند داخلی و پیوندهای خارجی مرتبط بر رتبه بندی موتور جستجو در پیشرفت سایت شما تأثیر می‌گذارد.

چگونه کار می‌کند؟

PageRank تعداد و کیفیت پیوندهای اشاره به یک صفحه را برای تعیین امتیاز آن می‌شمارد. سپس نمره ای را به صفحه بین 0 تا 10 اختصاص می‌دهد (0 کمترین و 10 مهمترین).

انگیزه ایجاد پیج رنک بهبود کیفیت و دقت کلی موتورهای جستجو بود. در روزهای ابتدایی اینترنت، نتایج جستجو اغلب به اندازه امروز با سوالات کاربران ارتباط نداشتند.

یک تیم پژوهش و ارزیابی مقالات علمی‌در دانشگاه استنفورد به رهبری سرگی برین و لری پیج مسئول حل این مشکلات شدند. آن‌ها از مفاهیمی‌در پروژه تحقیقاتی خود در دانشگاه استنفورد استفاده کرده و آن را در موتورهای جستجو به کار گرفتند.

این ایده پایه و اساس پیج رنک شد، که برای نمایش عمومی‌نمرات استفاده می‌شد.

روش‌های جستجوی Google

برای بهتر فهمیدنِ این که پیج رنک چیست بیایید نگاهی به جستجو در گوگل توسط کاربران بیاندازیمو

Google تمام صفحات / URL‌هایی را که نمایه سازی کرده است برای محتوای مربوطه جستجو می‌کند. Google صفحات / URL‌های مربوطه را بر اساس امتیازات Page Rank مرتب می‌کند. Google صفحه نتایج را نمایش می‌دهد ، ابتدا آن صفحات / URL‌ها را با بیشترین PageRank (اهمیت فرض) قرار می‌دهد. الگوریتمی‌که زیاد تغییر می‌کند

از آنجا که سایت‌های بی شماری مملو از محتوای غیرضروری هستند تا رتبه خود را افزایش دهند ، فرمول‌های موتور جستجو اغلب تغییر می‌کند تا از دستیابی محتوای فریبنده به رتبه‌های اول جلوگیری شود.

اگرچه صفحه وب دارای رتبه 3 ممکن است اطلاعات بسیار مفیدتری نسبت به شماره 1 رتبه بندی شده داشته باشد، اما نرم افزار موتور جستجو واقعاً نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام یک از وب سایت‌های برتر از نظر کیفیت است.

این فقط می‌تواند بداند کدام یک از آن‌ها محبوب هستند و مبادله‌های پیوند (شما به من پیوند می‌دهید – من به شما پیوند می‌دهم) ایجاد می‌شوند تا چیزی جز محبوب کردن صفحات انجام ندهند.

آیا پیج رنک اکنون از بین رفته است؟

وقتی چیزی نامرئی است، به این معنی نیست که وجود ندارد، در مورد پیج رنک نیز همین طور است. گوگل امتیازات دسترسی عمومی‌را به متوقف کرد ، اما پیج رنک همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است.

علاوه بر این، برای رتبه بندی هنوز مهم است، زیرا به موتور جستجو کمک می‌کند تا مناسب ترین نتیجه را برای یک پرسش خاص تعیین کند. و این افزونه پیج‌رنک است که دیگر کاربردی ندارد.

Google Toolbar PageRank یک مقدار عددی رسمی‌از 0 تا 10 بود که به همه صفحات وب اختصاص یافته و از طریق نوار ابزار مرورگر Google قابل دسترسی بود.

معیاری که مستقیماً از طرف گوگل به معنای وسواس بازاریابان در آن است و افراد زیادی سعی در دستکاری آن دارند. با این حال ، غول جستجو از اوایل سال 2013 به روزرسانی Page Rank را متوقف کرد و پشتیبانی از آن را در سال 2016 قطع کرد.

فرمول پیج رنک چیست؟

پیج رنک یک فرمول ریاضی است که ممکن است در نگاه اول بسیار پیچیده به نظر برسد. نقل قول‌ها یا همون(بک لینک‌ها) به یک صفحه، یک عامل میرایی را در نظر می‌گیرد و تعداد پیوندهای صفحه را عادی می‌کند.

PR (A) = (1-d) + d (PR (T1) / C (T1) +… + PR (Tn) / C (Tn)

فرمول‌های PageRank که اکثرا پیچیده به نظر می‌رسد اما می‌خواهیم یکی از آن‌ها را برای شما تا حدود زیادی ساده کنیم.در اینجا سه ​​فاکتور اصلی وجود دارد که در رتبه بندی صفحه تأثیر دارند:

مقدار بک لینک تعداد پیوندها در صفحه پیوند دهنده صفحه پیوند صفحه

با استفاده از طرح بالا ، بیایید یک به یک به این عوامل نگاهی بیندازیم:

1. تعداد بک لینک

هر پیوندی به صفحه شما به عنوان یک رای به حساب می‌آید. هرچه رای بیشتری کسب کنید ، صفحه شما “اقتدار” بیشتری دارد.

در مثال بالا ، صفحه B و صفحه C هر دو از صفحه A بک لینک می‌گیرند و صفحه C نیز دارای یک لینک برگشتی دیگر از صفحه F است.

با این حال ، کیفیت پیوندها نیز مهم است. در اینجا برخی از عوامل تأثیرگذار بر نحوه درک Google از کیفیت پیوند وجود دارد:

مرتبط بودن صفحه لینک دهنده موقعیت لینک

2. تعداد لینک‌ها در صفحه لینک دهنده

پیج رنک هر صفحه به طور مساوی در تمام صفحه‌هایی که به آن‌ها پیوند دارد توزیع می‌شود.

صفحه A به 2 صفحه دیگر پیوند دارد ، بنابراین Page Rank که از آن عبور می‌کند به نصف تقسیم می‌شود. صفحه F با 3 “امتیاز” PageRank به 3 صفحه پیوند دارد ، بنابراین هر یک از آن‌ها 1 امتیاز می‌گیرد.

در آخر

امیدواریم به خوبی درک کرده باشید که مفهوم و کاربرد پیج رنک چیست، ما باید بین دو پیج رنکی که شنیدیم تفاوت قائل شویم  افزونه PageRank برای گوگل که  معیاری از 1 تا 10 در نوار ابزار Google استفاده می‌شود ، که دیگر قابل دسترسی نیست.

الگوریتم Google PageRank یکی از پایه‌های الگوریتم گوگل که امروزه به عنوان یکی از پارامتر‌های رتبه بندی صفحات استفاده می‌شود. و همواره در حال توسعه است تا کاربران به راحت ترین شکل ممکن بتوانند به مقصود خود در جستجوی گوگل برسند.

منبع:

mangools

گزارش تخلف

کلیه مطالب سایت توسط ربات از خبرگزاری های معتبر و سایتهای فارسی زبان به همراه لینک منبع باز نشر می شود و سایت ما هیچ مسئولیتی نسبت به آنها ندارد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را از طریق لینک گزارش تخلف در قسمت پایین به ما اطلاع دهید تا رسیدگی شود.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار