تبلیغات

چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density) چیست؟

چگالی کلمه کلیدی به تعداد دفعات نمایش یک کلمه کلیدی در محتوا اشاره دارد. Google به صفحه ای که دارای درصد مشخصی از تراکم کلمه کلیدی است، رتبه بندی بیشتری برای آن کلمه کلیدی خاص را می‌دهد به شرطی که با محتوای با کیفیت نیز باشد.

تراکم کلمات کلیدی یک موضوع داغ در دنیای جستجوگرها است. طی یک دهه گذشته، موتورهای جستجو ثابت کردن که تنها تمرکز برروی کلمه کلیدی برای کسب رتبه ی بهتر کافی نیست و در عوض آنها بیشتر بر نوع محتوا، بک لینک و سایر معیارها تمرکز می‌کنند.

ولی این بدان معنی نیست که شما باید چگالی کلمات کلیدی را نادیده بگیرید. استفاده صحیح از کلمات کلیدی هنوز بخشی اساسی از سئو است. در این مقاله مروری سریع از آنچه باید درباره تراکم مطلوب کلمات کلیدی بدانید، جمع آوری کردیم.

چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمه کلیدی چیست؟

کارشناسان بهینه سازی اغلب در مورد بهترین درصد برای تراکم کلمات کلیدی اختلاف نظر دارند. گرچه بحث اصلی که اختلاف نظرهایی دارد، تعریف واقعی تراکم کلمات کلیدی است.

به بیان ساده تر، تراکم کلمه کلیدی درصدی است که یک کلمه کلیدی یا عبارت در متن شما نسبت به تعداد کل کلمات صفحه ظاهر می‌شود. چند فرمول نیز برای محاسبه چگالی کلمه کلیدی وجود دارد اما اصولی ترین آن‌ها طبق تایید اکثر کارشناسان، فرمول زیر است.

تعداد دفعات ظاهر شدن کلمه کلیدی هدف/ تعداد کلمات در یک صفحه وب= تراکم کلمه کلیدی

به عنوان مثال، اگر صفحه شما حاوی 600 کلمه است و 6 بار از کلمه کلیدی استفاده می‌کنید، تراکم کلمه کلیدی آن 1٪ است (6 تقسیم بر 600 برابر با 01/0).

اگر می‌خواهید خیلی دقیق تر هم متوجه شوید، فرمول‌های پیچیده تری وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما در کل، فرمول ذکر شده توسط اکثر سئو کاران تایید شده است.

اما درصد تراکم کلمات کلیدی باید چند باشد؟

متخصصان سئو در مورد بهترین درصد برای تراکم کلمات کلیدی نظرات متنوعی دارند. در طی چند سال گذشته، برخی از کارشناسان سئو به این نتیجه رسیده اند که شما به هیچ وجه نباید روی یک درصد تمرکز کنید.

مطالب خود را به صورت طبیعی بنویسید و سعی کنید چندین بار کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی خود را در آن بگنجانید. اگر به دنبال توصیه مهم تری هستید، باید از چگالی کلمه کلیدی بالاتر از 5٪ خودداری کنید.

به طور کلی، بین 1 تا 3 درصد توصیه شده است. هرچند بیشتر کارشناسان سئو معتقدند که تراکم ایده آل کلمات کلیدی در حدود 1-2٪ است ولی به هر حال، باید از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید.

عبور از 5٪ تراکم کلمات کلیدی  ممکن است صفحات شما توسط Google و سایر موتورهای جستجو را با بازخورد منفی روبرو کند.

طول مطالب شما می‌تواند بر چگالی کلمات کلیدی بهینه تأثیر بگذارد

نکته اصلی این است که شما باید بر روی خوانایی تمرکز کنید. چگالی کلمات کلیدی باید فکر بعدی باشد. همچنین اگر بخواهید به تراکم کلمه کلیدی خاصی برسید، خود به خود می‌تواند بر خوانایی آن تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید به چگالی کلمه کلیدی 3٪ در صفحه ای با 100 کلمه برسید، محتوای شما بیشتر “اسپم” به نظر می‌رسد تا اینکه بخواهید 3٪ را در صفحه ای با 1000 کلمه بگنجانید. هنگام نوشتن مطالب خود حتما به این نکته توجه کنید.

در پایان باید بر کیفیت مطالب خود تمرکز کنید. یک مقاله با کیفیت به احتمال زیاد توسط سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود یا به آن لینک می‌دهند. این مزیت حتی بیش از چگالی کلمات کلیدی می‌تواند برای سئوی سایت شما اهمیت داشته باشد.

شما می‌خواهید بازدید کنندگان شما از خواندن مطالبتان راضی باشند. اگر زمان زیادی فقط برای تمرکز بر چگالی کلمه کلیدی بگذارید می‌تواند منجر به خوانایی سخت شود. محتوای خود را اصولی پیش برده و از کلمه کلیدی خود به میزان منطقی استفاده کنید.

تراکم کلمه کلیدی

چرا چگالی کلمه کلیدی برای سئو مهم است؟

چگالی کلمه کلیدی شما برای سئو مهم است زیرا Google سعی می‌کند پرسشِ جستجوشده توسط کاربر را با بهترین و مرتبط ترین محتواهای موجود مطابقت دهد. برای این مطابقت، گوگل باید بفهمد که محتوای شما در خصوص چیست.

به همین دلیل است که باید از کلمه کلیدی خود که می‌خواهید برای آن رتبه بندی کنید، در متن خود استفاده کنید. این اغلب به طور طبیعی به وجود می‌آید.اگر کلمات کلیدی خود را بی رویه در متن خود تکرار کنید، خواندن برای بازدیدکنندگان ناخوشایند می‌شود.

این چیزی است که باید همیشه ازش دوری کنید. زیرا شما می‌خواهید کاربران از محتوای شما لذت ببرند و به خوبی درک کنند..

معایب پر کردن کلمه کلیدی در متن

گوگل به روش‌های مرموزی کار می‌کند. همه آگاه هستند که گوگل فاکتورهای مختلف بی شماری در الگوریتم دارد که بر رتبه بندی تأثیر می‌گذارد. به احتمال زیاد چگالی کلمات کلیدی یکی از این عناصر است که می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وقتی Google برای اولین بار شروع به کار کرد، اساساً تراکم کلمات کلیدی به عنوان راهی برای تقلب در سیستم تلقی می‌شد. با پر کردن کلمات کلیدی، محتوای شما تقریباً از رتبه خوبی برخوردار می‌گردید.

با گذشت زمان، گوگل بسیار باهوش تر شده است و اکنون اقدامات نامناسب مانند پر کردن کلمات کلیدی را مجازات می‌کند. این بدون شک برای افرادی که محتوای با کیفیت ایجاد می‌کنند خوب است

پس با بهینه سازی درصد چگالی کلمه کلیدی خود با اجرای تکنیک‌های ذکر شده، بیشترین شانس را برای رتبه بندی بالا به خود می‌دهید.

افرادی که وظیفه تهیه محتوا برای سایت‌های شرکت را بر عهده دارند باید تلاش کنند تا اهمیت ارائه محتوای مرتبط با کاربر را کاملاً درک کنند. تولید محتوایی که به خوانندگان کمک می‌کند تا چیزی را یاد بگیرند برای اینکه علاقه خود را حفظ کنند بسیار مهم است.

حدود 10 سال پیش، هنگامی‌که سئو یک مبحثِ در حال ظهور بود، روشی معروف به “پر کردن کلمات کلیدی” بسیار محبوب شد. روشی که همیشه نارضایتی کاربر را به همراه داشت.

به عنوان مثال این کار با درج پاورقی‌های طولانی در پایین محتوا، که شامل ده‌ها یا حتی صدها نسخه کوچک از کلمات کلیدی بود، محقق میشد. این روش البته هنوز در سایت هتل‌ها دیده می‌شود، که اغلب دارای پاورقی هستند که شامل کلمات کلیدی اند. به عنوان مثال :

“هتل‌های ارزان شمال”، “هتل‌های ارزان کیش”، “هتل‌های ارزان ایران”

امروز اینطور نیست. فاکتورهای دقیقی که گوگل در الگوریتم‌های جستجوی خود استفاده می‌کند که اغلب به آن‌ها “سیگنال‌های رتبه بندی” گفته می‌شود،که چگالی کلمه کلیدی هم یکی از آن هاست.

به عنوان یک راز کاملاً محرمانه باقی مانده است، اما می‌دانیم که Google سایت هایی را که از محتوای سرشار از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند مجازات می‌کند. در نتیجه، باید از پر کردن هرچه بیشتر کلمات کلیدی در محتوا خودداری کنید.

مشکلات مربوط به تراکم بالا

هنگامی‌که بازاریابان اینترنتی دریافتند که استفاده از کلمات کلیدی می‌تواند جایگاه معتبرتری در رتبه بندی موتور جستجو برای آنها ایجاد کند، پدیده ای معروف به پر کردن کلمات کلیدی ظهور می‌کند.

اگر از یک طرف تراکم زیاد به موتورهای جستجو کمک کند تا بفهمند موضوع مورد نظر در صفحه چیست، از طرف دیگر مقدار خیلی زیاد می‌تواند به عنوان استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی تفسیر شود و صفحه ما را به عنوان هرزنامه شناسایی کند.

Keyword Density

استراتژی‌های لازم برای چگالی کلمه کلیدی

تحقیق در مورد کلمات کلیدی اولین قدم برای موفقیت شما در سئو است. این ستون فقرات سایر عناصر روی صفحه شما مانند عنوان، توضیحات، عنوان و URL است. شما باید در حین انجام تحقیق درباره کلمات کلیدی، از اهداف مخاطبان خود آگاه باشید.

تعداد کلمات را افزایش دهید

بهترین راه برای تمرین پر کردن کلمات کلیدی به طور طبیعی افزایش تعداد کلمات در محتوای شما است. اگر به جای 500 کلمه 800 کلمه بنویسید، می‌توانید در 300 کلمه اضافی کلمات کلیدی بیشتری اضافه کنید. به این ترتیب، لازم نیست در هر 20 کلمه کلمه، کلیدی را جا کنید.

اما باید مطمئن شوید که در تلاش برای افزودن کلمات، فقط کرک به محتوا اضافه نمی‌کنید. پیش از این تحقیق کنید تا مقاله یا پست وبلاگ آموزنده باشد و برای خوانندگان ارزش قائل شود.

 از کلمات کلیدی مترادف برای زمینه سازی و پشتیبانی از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید

کلمات کلیدی مترادف هم معنی یا مرتبط با زمینه کلمه کلیدی مورد نظر هستند. آنها نه فقط از نظر معنی کلمات با یکدیگر رابطه دارند، بلکه به عنوان مثال، کلمات کلیدی مترادف برای موضوع مدیریت پروژه می‌تواند شامل مدیریت پروژه یا مدیریت پروژه‌ها باشد.

موتورهای جستجو از سئو برای درک و رتبه بندی صفحات ما استفاده می‌کنند، بنابراین کلمات کلیدی مرتبط را پیدا می‌کنند پس برای پشتیبانی از سئو در صفحه خود از آنها در محتوای خود استفاده کنید.

به جای وسواس در تعداد دفعات ذکر یک کلمه کلیدی، شما به لیستی از کلمات کلیدی مرتبط نیاز دارید که کاربران از آنها برای جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما استفاده می‌کنند و از این طریق چگالی کلمه کلیدی را رعایت کنید.

به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی مورد نظر شما باغبانی است. وقتی کاربر بخواهد در مورد باغبانی بیاموزد، کلمات کلیدی مرتبط می‌تواند باغبانی برای مبتدیان، نحوه راه اندازی باغ یا ترفندهای باغبانی است.

اگر کاربر به دنبال ابزار باغبانی است، کلمات کلیدی مرتبط می‌توانند ابزار باغبانی ارزان قیمت، ابزار باغبانی ضروری و مجموعه ابزار باغبانی باشند، حتی اگر کلمه کلیدی پایه هدف همان “باغبانی” باشد، کلمه کلیدی مرتبط با توجه به هدف جستجوگر متفاوت است.

کلمات کلیدی مترادف

در عنوان خود از کلمه کلیدی استفاده کنید

اگر تصمیم گرفتید فقط روی چگالی کلمه کلیدی تمرکز نکنید، حداقل باید کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی خود را در عنوان صفحه و چندین بار در سراسر محتوای خود وارد کنید.

متخصصان سئو که اعتقادی به چگالی کلمه کلیدی ندارند هم توصیه می‌کنند کلمه کلیدی خود را حتما در عنوان خود بگنجانید. اگر کلمه کلیدی در عنوان نباشد، در رتبه بندی قطعا بازخورد منفی خواهد داشت.

پلاگین وردپرس

چگالی کلمه کلیدی در مورد عملکرد سئوی محتوایی که تولید می‌کنید بسیار مهم است. خوشبختانه، گوگل افزونه ای را برای اطمینان از درست و صحیح بودن تراکم کلمه کلیدی خود ارائه می‌دهد.

اگر سایت شما در وردپرس است، می‌توانید افزونه ای به نام Yoast SEO نصب کنید که شما را در مورد چگالی کلمات کلیدی در کل محتوا به خوبی راهنمایی می‌کند. یوست یک افزونه بسیار عالی است زیرا حجم محتوا را در تجزیه و تحلیل عملکرد تراکم کلمه کلیدی آن حساب می‌کند.

کلمات کلیدی شما باید در کجا ظاهر شوند؟

خوشبختانه، تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی شما در کل محتوا نشان داده می‌شود، فقط در داخل خود متن نیست، بلکه همچنین عناوین مان نیز هستند و می‌توان از کلمه کلیدی در آن‌ها استفاده کرد.

از کلمات کلیدی می‌توان به عنوان برچسب H2 استفاده کرد که به سمت درصد تراکم کلمات کلیدی می‌رود.

علاوه برآن جاهای مختلف دیگری هم وجود دارد که با استفاده از کلمه کلیدی در آن‌ها می‌توان سئوی محتوا رو بهبودِ کافی داد.

در URL

در توضیحات متا

به عنوان برچسب alt تصاویر در متن

عنوان H1

عنوان H2

چگالی یا تراکم کلمه کلیدی چیست

در آخر

چگالی کلمه کلیدی بدون شک هنوز یک عامل قابل توجه در الگوریتم‌های Google در مورد نحوه رتبه بندی محتوا است. وردپرس حتی افزونه خود را نیز ایجادکرده است تا اطمینان حاصل کند که کاربرانشان درصد کلمات کلیدی خود را صحیح می‌دانند تا بهترین رتبه را برای خود به دست آورند.

با گذشت زمان، گوگل در مورد شیوه هایی مانند پر کردن کلمات کلیدی سخت گیر تر شده و سایت هایی را که از این روش استفاده می‌کنند جریمه خواهد کرد.

این نشان می‌دهد که الگوریتم گوگل درصد تراکم کلمات کلیدی در محتوا را بررسی می‌کند. اگر تراکم کلمه کلیدی شما مناسب نباشد، احتمالاً مشاهده خواهید کرد که رتبه بندی شما به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر، محتوای با کیفیت که برای خواننده آموزنده باشد و همچنین دارای درصد چگالی کلمه کلیدی مناسب باشد، به احتمال زیاد از رتبه خوبی برخوردار خواهد بود.

منابع :

wordstream

yoast

گزارش تخلف

کلیه مطالب سایت توسط ربات از خبرگزاری های معتبر و سایتهای فارسی زبان به همراه لینک منبع باز نشر می شود و سایت ما هیچ مسئولیتی نسبت به آنها ندارد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را از طریق لینک گزارش تخلف در قسمت پایین به ما اطلاع دهید تا رسیدگی شود.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار